Conversie verbeteren in Google Analytics

Google Analytics iconIn Google Analytics kun je eenvoudig je conversiepercentage verbeteren en je Google Analytics statistieken betrouwbaarder maken. Hoe? Laat je eigen bezoeken aan je site niet meenemen in de statistieken.

Waarschijnlijk bezoek je zelf regelmatig je eigen website, maar behoor je niet tot je (potentiële) klanten / doelgroep. Je verkeer hoort dan eigenlijk niet tussen de bezoeken in je statistieken te staan en verlagen je doelconversiepercentage onnodig. Daarnaast kloppen allerlei andere statistieken (zoals tijd op site, meest bekeken pagina’s e.d.) ook niet precies meer. In deze post worden een aantal manieren toegelicht om je eigen verkeer  uit te sluiten uit de statistieken.

Eigen verkeer uitsluiten via filters in Google Analytics

In Google Analytics kun je filters maken om bepaald verkeer uit te sluiten of juist op te nemen. In ons geval willen we verkeer uitsluiten, namelijk ons eigen verkeer. Om dit in te stellen ga je bij Analytics-instellingen naar ‘Filterbeheer‘. Kies hier rechtsbovenin (de grijze balk) voor ‘Filter toevoegen‘.

Google Analytics - eigen verkeer uitsluiten
Google Analytics – eigen verkeer uitsluiten

Vul bij Filternaam een herkenbare naam voor het filter in.Ik kies hier ‘Eigen verkeer – locatie goes’. Door de locatie toe te voegen kun je dit filter ook meerdere keren toepassen voor meerder plaatsen waar je vaak werkt. Kies bij filtertype voor ‘Vooraf gedefinieerd filter’ en kies daarna de waarden ‘Uitsluiten – verkeer van de IP-adressen – die gelijk zijn aan’. Vul bij het ip-adres je eigen ip-adres in. Kies bij ‘Filter toepassen op websiteprofielen’ de gewenste profielen waar je het filter op wilt toepassen. Voeg het filter uiteindelijk toe met ‘Wijzigingen opslaan’.

Er zit helaas 1 nadeel aan deze manier van filteren, je moet een vast ip-adres hebben om langere tijd gebruik te kunnen maken van dit filter. Veel adsl-gebruikers hebben vaak al een vast ip-adres, maar als je via de kabel internet hebt, zul je meestal een wisselend ip-adres hebben. Zakelijke gebruikers kunnen vaak een vast ip-adres aanvragen, maar bij een consumentenverbinding is dat niet altijd het geval. Als alternatief kun je dan gebruik maken van een cookie op je eigen computer. Hoe dit ingesteld kan worden kan je vinden bij ‘Google Analytics Help – Hoe voorkom ik dat intern verkeer in mijn rapporten wordt opgenomen?‘.

Eigen verkeer uitsluiten met Drupal

Wanneer je Drupal gebruikt als cms kun je gebruik maken van de Google Analytics module om de tracking code te implementeren op je website. Je krijgt daarbij ook diverse andere nuttige instellingen die direct beschikbaar zijn zonder extra instelwerk. Ga in Drupal naar ‘Site-instellingen > Google Analytics’. Op deze pagina vind je onder ‘User specific tracking settings’. Kies hier de rollen die je wilt meenemen in de statistieken. De ‘anonymous user’ zijn de bezoekers die niet ingelogd zijn, ‘authenticated user’ zijn de bezoekers die ingelogd zijn. In mijn geval is dat niet mogelijk op de desbetreffende website waardoor ik deze rol niet aan hoef te vinken. De beheerder hoeft daarnaast ook niet meegenomen te worden in de statistieken.

Drupal - eigen verkeer uitsluitenDrupal - eigen verkeer uitsluiten
Drupal – eigen verkeer uitsluiten

De module zorgt ervoor dat de tracking code van Google Analytics enkel wordt geïmplementeerd op de pagina als de bezoeker de gekozen rol heeft. Het voordeel van deze manier van implementeren is dat het niet uitmaakt met welk ip-adres je de website bezoekt, het nadeel is dat dit alleen werkt als je continu op je eigen site ingelogd bent.

Eigen verkeer uitsluiten in WordPress

Wanneer je WordPress gebruikt als cms kun je op eenzelfde manier je eigen verkeer uitsluiten als bij Drupal. Voor WordPress zijn meerdere Google Analytics plugins beschikbaar. In ieder geval ‘Google Analyticator‘ en ‘Google Analytics for WordPress‘ ondersteunen het uitsluiten van eigen verkeer zoals bij Drupal. Ga voor Google Analyticator naar ‘Instellingen > Google Analytics’ en kies onder ‘Advanced Settings > Track all logged in WordPress users’ voor ‘No’ of kies ‘Yes’ als bezoekers wel in mogen loggen en selecteer dan bij ‘User roles to not track’ de gewenste rollen.

Wordpress - eigen verkeer uitsluiten
WordPress – eigen verkeer uitsluiten

Net als bij Drupal zorgt deze module er (desgewenst) voor om de tracking code alleen op te nemen voor bezoekers die de gekozen rol hebben. Het voordeel is net als bij Drupal dat het niet uitmaakt welk ip-adres je hebt, nadeel is dat je altijd ingelogd moet zijn om hier gebruik van te kunnen maken.

Overige manieren

Er zijn vast nog vele andere manieren om je eigen verkeer uit te sluiten uit de statistieken. Heb je nog een manier die hierboven niet beschreven staat en naar jou idee beter is dan de genoemde opties? Noem het in de comments hieronder!

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.