Vanochtend kreeg ik (zoals elke dag) een nieuwe Google-melding over Google. Een nieuwsbericht van De Telegraaf met het woord advocaat trok mijn aandacht. In het artikel staat dat een Amerikaanse advocaat met Google Trends probeert aan te tonen dat seksuele activiteiten heel normaal zijn. Er wordt gesuggereerd dat woorden als ‘orgie’ vaker gebruikt worden in Google dan woorden als ‘appeltaart’. (Bron: De Telegraaf Digitaal)
Nu blijkt die populariteit in Nederland iets anders te liggen…
Zoals je weet kun je in Google Trends het zoekvolume van zoekwoorden vergelijken. Na het lezen van het artikel van De Telegraaf was ik beniewd of dat voor de Nederlandstalige termen appeltaart en orgie inderdaad zo was. Na het invoeren van deze zoekwoorden kreeg ik inderdaad het resultaat dat orgie de grote winnaar was, maar dit was wereldwijd. Nadat ik de resultaten beperkte tot Nederland, was appeltaart de grote winnaar! In tegenstelling tot België, want daar is men blijkbaar niet zo geïnteresseerd in de appeltaart…
Zo vreemd is dat niet, probeer het maar eens met chocolade en bier: http://www.google.com/trends?q=bier%2C+chocolade%2C+orgie&ctab=0&geo=BE&geor=all&date=all&sort=1
Trouwens grappig om te zien: in de zomer scoort bier beter dan chocolade en in de winter niet.
Wel grappig zijn die verschillen 🙂 Maar dat bier beter scoort, ligt meer aan de chocolade dan het bier: bier wordt het hele jaar door ongeveer net zoveel gezocht, terwijl er bij chocolade duidelijk bergen zijn 🙂