We zien wat we willen zien

 

Een kandelaar of 2 gezichten?
Een kandelaar of 2 gezichten?

Iedereen kent ze wel, die afbeeldingen waar je 2 gezichten of andere dingen in kan zien. Onderdeel van ‘we zien wat we willen zien’ en gelinkt aan gestaltpsychologie. De gestaltspsychologie dateert reeds uit de jaren 20, maar is nog steeds relevant voor het hedendaagse design.

Als we kijken naar hedendaagse usability-aspecten van het design van een website dan komen veel elementen terug uit de gestaltpsychologie. De wet van nabijheid bijvoorbeeld: “Mensen onthouden 20% meer van een tekst als er voldoende witruimte is” of de wet van eenvoud waar de uitspraak van Albert Einstein het heel goed weet te verwoorden: “Everything should be made as simple as possible, but not simpler.”
Gestaltpsychologie kan dus heel goed met webdesign gebruikt worden zoals ook wordt uiteengezet in het onderstaande artikel van Usabilityweb.
Gestaltpsychologie en webdesign, Usabilityweb

Doe mee met de conversatie

1 reactie

  1. Jaa, de Gestaltpsychologen! Daar heb ik ook nog wel een lijst informatie over hoor 😉 Maar dat is leuk, want zo had ik het dus nog nooit bekeken (dat ze ook nu nog belangrijk zijn, bijv. voor webdesign). En inderdaad, veel principes die zij hanteren komen nog steeds terug.

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.