Verlagen weigeringspercentage

Afgelopen week heb ik met iemand gesproken over het verlagen van het weigeringspercentage bij een website. Het weigeringspercentage is het percentage bezoekers dat niet meer dan 1 pagina op de website bezoekt. Dit hoeft niet de homepage te zijn, maar kan ook een willekeurige andere pagina zijn.

Ik adviseerde om eerst iets beter naar het weigeringspercentage te kijken, in dit geval naar het weigeringspercentage per bron (het zou kunnen zijn dat er bij bezoekers via ‘website a’ een hoger percentage direct weer verder gaat dan bij bezoekers via ‘website b’). Toevallig of niet, ik kreeg gister een berichtje over een blogpost van Google over het verlagen van het weigeringspercentage. Naar aanleiding van deze blogpost en het gesprek ben ik hier iets meer over gaan bekijken.

Case: webbl.nl

Als voorbeeld heb ik de website webbl.nl gebruikt. Deze website, die ik tijdens mijn afstudeerperiode heb gemaakt, krijgt gezien de inspanning (op dit moment helaas zero) redelijk veel bezoek. De meeste bezoekers komen via zoekmachines (88%, inmiddels ongeveer 1600). Het weigeringspercentage is helaas ook erg hoog: 69% en via zoekmachines zelfs nog hoger: 73%.

Rapporten uit statistieken

In de blogpost van Google worden 2 rapporten (van Google Analytics) gebruikt om het weigeringspercentage te gaan verlagen: ‘verkeersbronnen > verwijzende sites’ en ‘inhoud > belangrijkste bestemmingspagina’s’. De eerste had ik eerder deze week ook geadviseerd. Ik zou hier het rapport ‘verkeersbronnen > zoekwoorden’ aan toe willen voegen aangezien er bij veel websites ook redelijk veel verkeer vanaf zoekmachines komt.

Verwijzende sites en het weigeringspercentage

Tabel met belangrijkste verwijzende websites van webbl.nl in Google Analytics
Tabel met belangrijkste verwijzende websites van webbl.nl in Google Analytics

Zoals je kan zien in bovenstaande tabel valt er niet veel te onderzoeken bij de verwijzende websites. Je kunt zien dat 25% van de bezoekers vanaf dit blog niet verder komen dan de eerste pagina, daarnaast kun je zien dat 57% van de bezoekers vanaf drupal.org niet verder kwamen dan de eerste pagina. Dit is aanzienlijk meer, dus zou ik kunnen kijken hoe webbl.nl vermeld staat op drupal.org om te kijken of deze vermelding aansluit bij de informatie die op de pagina staat waarnaar verwezen wordt. Ik kan dan proberen de melding op de externe website te verbeteren of de eigen pagina verbeteren. De eerste is niet altijd mogelijk, de tweede kom ik verderop op terug.

In dit geval zeggen de waarden echter niets, omdat het om een zeer gering aantal bezoekers gaat. Zouden de bezoekersaantallen hoger zijn, dan kun je hier beter naar kijken.

Zoekwoorden en het weigeringspercentage

Tabel met belangrijkste zoekwoorden van webbl.nl in Google Analytics
Tabel met belangrijkste zoekwoorden van webbl.nl in Google Analytics

In de blogpost van Google wordt niet gesproken over een rapport met zoekwoorden en dat vind ik eigenlijk jammer. Ik heb het rapport met zoekwoorden er zelf even bijgezocht en hier kan eigenlijk op eenzelfde manier naar gekeken worden. Je ziet bij webbl.nl dat het zoekwoord ‘smart doelstelling’ de meeste bezoekers levert, maar ook het hoogste weigeringspercentage heeft. Het tweede resultaat levert iets minder bezoekers, maar heeft direct een veel lager weigeringsresultaat. Bij deze zoekwoorden kan gekeken worden hoe de website vermeld staat in de zoekmachine en of de informatie op de pagina goed aansluit bij de vermelding in de zoekmachine. In dit geval is het vrij logisch dat het weigeringspercentage bij ‘smart doelstelling’ hoog is, aangezien er maar 1 pagina over dit onderwerp gaat.

Belangrijkste bestemmingspagina’s en het weigeringspercentage

Tabel met belangrijkste bestemmingspagina's van webbl.nl in Google Analytics
Tabel met belangrijkste bestemmingspagina’s van webbl.nl in Google Analytics

In de bovenstaande tabel zie je het tweede rapport dat gebruikt wordt in de blogpost bij Google. Bij webbl.nl is de homepage niet de meestgebruikte eerste pagina van de website: de meestgebruikte eerste pagina’s zijn de pagina’s dit horen bij de eerder genoemde zoekwoorden. We zien in dit rapport dat er verschillende pagina’s zijn met een hoog weigeringspercentage, en andere pagina’s met een lager weigeringspercentage. De pagina’s met de hoogste weigeringspercentages zou naar gekeken moeten worden waarbij je bezoekers moet interesseren voor overige onderwerpen op je website. In mijn geval zou ik bij de pagina over smart-doelstellingen links kunnen opnemen naar cases waarbij smart-doelstellingen gebruikt zijn of voorbeelden toe kunnen voegen.

Eindoordeel

Het weigeringspercentage voor een website geeft onvoldoende informatie om dit goed aan te kunnen pakken. Met behulp van bovengenoemde rapporten kan meer inzicht verkregen worden waar de knelpunten zich bevinden en waar er dus gesleuteld moet worden.

Het beter bekijken van de statistieken geeft mij in ieder geval weer nieuwe motivatie om snel verder te werken met webbl.nl en het sterk te gaan verbeteren!

Doe mee met de conversatie

7 reacties

  1. Hallo Pieter,

    volgens verschillende bronnen houdt Google wel degelijk rekening met het weigeringspercentage bij het bepalen van de positie van een website voor een specifieke zoekopdracht. Hoe lager het weigeringspercentage des te interessanter is de website voor de bezoeker, en verdient dan ook een betere (zoek-) positie.

    Tenminste dat is de theorie, want bij Google weet je het maar nooit 🙂

  2. Hallo,

    Hoewel ik hier volgens mij niet over gesproken heb, is het wel een interessante theorie die ik nog niet tegengekomen ben (ook niet naar gezocht). Ik vraag me alleen af hoe Google het weigeringspercentage meet van websites die geen Google Analytics hebben 😉

    In mijn verhaal bedoelde ik dat in de blogpost van Google geen aandacht besteedt wordt aan het analyseren van het weigeringspercentage bij verschillende zoekwoorden. Dit bleek uiteindelijk wel genoemd te worden in de originele blogpost van de gebruiker…

  3. Hoi Pieter,

    Ik zag je post over “Verlagen weigeringspercentage” En het is zeer uitstekende post voor en over SEO.

    Bedankt voor het delen van bijvoorbeeld een uitstekende en informatieve functie.

    Meer vermogen en veel geluk.

    Met vriendelijke groet,

    Marc Jansen

  4. Als je een weigeringspercentage hebt die onder de 60% ligt, doe je het al redelijk goed. Het is heel moeilijk om onder de 50% te komen. Als je een goede website hebt, betekent dit ook dat iemand met ÊÊn pageview geholpen kan zijn. Betere indicatie is ook het weigeringspercentage van de homepage. Hier staat over het algemeen geen informatie die mensen proberen te vinden. GetClicky gebruikt deze info als weigeringspercentage. Dan kom ik op mijn website tussen de 30-50% uit (verschilt per dag)

  5. Bedankt voor je reactie. Bij ons (Nilsson) zijn er behoorlijk veel sites met een weigeringspercentage onder de 50%, wij vinden dat dus al best hoog. Met welke gegevens ben je op deze 50% gekomen? En wat voor soort sites?
    Je reactie zorgt er in ieder geval voor dat we opnieuw anders naar het weigeringspercentage gaan kijken 🙂

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.